Cmlap : A Szent Korona a kirly s a nemzet felett ll |
A Szent Korona a kirly s a nemzet felett ll
Szent Istvn kirly s augusztus 15.
A rkosi- s kdr-korszak alatt augusztus 20 - rl hellyel-kzzel elg keveset hallottunk dikknt az iskolkban, elssorban azt, hogy az, a sztlini „Alkotmny nnepe”. 1990-et kveten mr Szent Istvn kirly nnepv vlt az oktatsban is. Br arrl ma is csak elvtve tudnak a dikok, hogy Istvn kirlyhoz kt fontos esemnnyel kapcsoldik augusztus 15-e. Ez a nap Szz Mria mennybe menetelnek napja a keresztny vilgban.
A magyarok trtnelmben s keresztny mivoltunkban egyben a magyarok Nagyboldog Asszonynak nnepe is.
Az si hitnkkel kapcsolatos nyolc Boldogasszony nnepe olyan ersen lt a magyarok minden napjainak hitvilgban, hogy ennek megnneplst mg a rmai ppa is engedlyezte katolikus nnepknt.
Nem elgg kztudott, hogy Istvn kirlyt 1000. augusztus 15-n koronztk meg Esztergomban. Az ma mr vitatott, hogy a II. Sylvester pptl hozott arany koronval a rmai katolikus szertarts szerint, miutn flkentk kirlly. Ezt kveten hitvest, Gizellt is megkoronztk, ki ezltal trsa lett a kormnyzsban.
Msik igen fontos kapcsolata Istvn kirlyhoz augusztus 15-nek az 1038. esztend, mely hallnak idpontja. A krnikk szerint miutn lzas nagy betegen megrezte, hogy vgs ideje kzeledik, maga azrt imdkozott, hogy ezen a napon adhassa t lelkt a Teremtnek.
Miutn maghoz hvatta a pspkket s fbb udvari embereket, velk az utdls krdst megbeszlte, a koront s az orszgot a magyarok Nagyboldog Asszonynak ajnlotta fel.
A hall kzelnek tudata egyben szmotvets az letutunkkal is. Felttelezheten gy volt Istvn kirlyunknl is. Szembe nzve mindazzal, amit letben tett, s amit maga utn hagy, egyetlen „megolds” ltezhetett a magyarsg szmra, az Istenanya oltalma.
A klnbz forrsokban a felajnls szavai a fordts s az ri alkatok kvetkeztben kicsit eltrnek egymstl.
Szent Istvn kirlyunk utols szavait gy rktettk meg:
„, mennyeknek kirln asszona, Istennek szent anyja es ez vilgnak megppjt(megpt) nemes asszona, dicssges Szz Mria! Te szentsges kezedben es oltalmad al adom es ajnlom anyaszentegyhzat mind benne val fejedelmekkel es lelki npekkel egyetembe, es ez szegn orszgot mind benne val urakkal es szegnnyel-bdoggal egyetemben, hogy te lgy asszonok es oltalmok, es ez en lelkmet te szent markodban.” –(rdy-kdex 1526.)
„g kirlynje,e vilg jeles ujjszervezje,vgs knyrgseimben a szentegyhzat a pspkkkel-papokkal, az orszgot a nppel s az urakkal a te oltalmadra bzom; nkik utols istenhozzdot mondva lelkemet a te kezedbe ajnlom.” (Hartvik pspk legenda lersa.)
„Mennyei kirlyn, megvltsunk dics eszkzlje! prtfogsod al legyen bzva vgs esdeklsemmel az orszg egsz npvel egytt.” – (Kerkgyrt rpd: Magyarorszg emlknapjai ezerves trtnetben. Bp.1882.)
A minimlis szveg eltrs ellenre a lersok mind megegyeznek abban, hogy Szent Istvn kirly orszgt s npt a „Mennyei kirlyn”, „g kirlynje”, „mennyeknek kirln asszona, Istennek szent anyja”-nak bzza oltalmba.
Azta haznk, s a Szent-korona al tartoz Krpt medence a magyarok Nagyasszonya, „kes kirlynnk, szp (Babba), Szz Mria oltalma alatt ll.
Ennek az oltalomban val hitnek, melyet a magyarsg szve mlyn, vszzadokon t megrztt, kes bizonytkai az ugynevezett Mria-zszlk, ahol fehr mezt piros s zld farkasfogak szeglyeznek, s kzepn lthat Mria, „Magyarorszg kirlynja”, karjban a gyermek Jzussal. Fggetlensgi harcainkban, ahol haznk szabadsgrt kzdttek, az 1848/49-es szabadsgharcot is belertve ez a zszl ott lobogott a magyar szabadsgrt kzdk oldaln.
Szent Istvn kirly s augusztus 20.
Augusztus 20-a Szent Istvn kirlyhoz kt trtns ltal kapcsoldik. Egyrszt ez temetsnek napja, amikor halla utni tdik napon Fehrvrott az ltala Szz Mria tiszteletre pttetett templomban rk nyugalomra helyeztk 1038-ban. Majd negyvent esztend mlva, Szent Lszl kirlyunk uralkodsa alatt, 1083. augusztus 20-n maradvnyait Fehrvrott a srbl nneplyes keretek kztt kiemeltk abbl az alkalombl, hogy Rmban szentt nyilvntottk. Koporsjt 3 napig megmozdtani sem tudtk. Majd Salamon Visegrdrl trtnt kiszabadulst kveten ennek mr nem volt akadlya. Teht, 1083. augusztus 20-n nnepeltk szentknt elszr Szent Istvn kirlyt.
Hossz idn keresztl augusztus 20-n nnepeltk Szent Istvn kirlyunkat. Az 1945-t kvet szovjet megszlls vtizedeiben azonban augusztus 20-n a sztlini alkotmny magyartott vltozatnak „alkotmny napjt” kellett nnepknt tudomsul venni.
A rendszervltozs ta augusztus 20-n ismt Szent Istvn kirlyra emlkeznk. Mivel hossz vtizedeken keresztl a politikai cloknak megfelel kommunista szellem oktats folyt az oktatsi intzmnyekben, nagyon sokan mg hrbl sem hallottak arrl, hogy bizonyos nemzeti nnepeink dtuma pontosan milyen nemzeti s keresztny esemnyhez kapcsoldik.
A magyar Szentkorona, mellyel Istvn kirlyt megkoronztk, s amelyet a magyarok Nagyboldog Asszonynak felajnlott, klnleges helyet tlt be trtnelmnkben s a magyar jogrendben.
Informcik a Szentkorona-tanrl,amit minden magyarnak tudnia kellene
A mai kor embere alig tud valamit a Szentkorona-tanrl, pedig meghatroz volt az letnkben s trtnelmnkben. Olyan termszetes volt eldeink szmra, mint a leveg.
Szent Koronnkban egyesl minden hatalmi g: a trvnyhozi, a vgrehajti, a bri, stb. A Szent Korona kzjogi tann vlsa utn Magyarorszgon mr szemly soha tbb trvnyesen nem ragadhatta maghoz a teljes hatalmat. Sem kirly, sem diktatrra tr fpolitikus, sem katona, sem csoportosuls. A Szentkorona-tan nem kapcsoldik kizrlagosan kirlysghoz, mint llamformhoz, mert az llamforma akr kztrsasg is lehet.
A Szent Korona a magyar llamhatalom legmagasabb rang alanya. Ennek igazolst mr egy 1386.vi orszggylsi hatrozat rsos anyagban is fellelhetjk. A XV. Szzad vgn mr a Werbczy eltti korban kzjogi tan, kialakult llamszemlyisg.
A Szent Koronban, mint az llamhatalom alanyban egyeslnek a vgrvnyesen megosztott trvnyhozi s vgrehajt hatalom rszesei: a mindenkori kirly s a mindenkori politikai nemzet.
A Szent Korona, az l organizmus. Test, amelynek tagjai mindazok, akik a trtnelmi magyar llamban rszesei a trvnyhoz s vgrehajt hatalomnak. A politikai nemzet fogalmba 1848-ig a nemessg tartozott, majd 1867-t kveten szrmazsra s nemzetisgre val tekintett nlkl az orszg minden szavazpolgra. Ma mindazok, akik leszrmazottai a Szent Korona egykori tagjainak.
Nemessget pldul csak a Szent Koronnak tett, kiemelked szolglattal lehetet elnyerni, melyet a kirly javaslata alapjn az orszggyls megvitatott s eldnttt. Csak az vlhatott nemess, akit a politikai nemzet sajt tagjai kz azrt fogadott, mert cselekedeteivel ezt kirdemelte.
A rgi korokban azrt volt sok trvnytisztel ember a Szent Korona orszgaiban, mert a Szentkorona-tan felelssgrzetet, az egyenrangsg s a mltsgteljes magatarts kultuszt erstette, s nem az alattvali tudatot s magatartst. Mivel az orszg lakinak magatartsban a mellrendels s nem az alrendels elvnek rvnyeslst segtette el.
A Szentkorona-tan kimondja, hogy sem a kirly sem a nemzet nem hatrozhatja meg a Szent Koronhoz val viszonyt. Ez bizonyos rtelemben szkti a cselekvsi terletket. Ez a gyakorlatban azt jelenti, hogy a nemzetnek nem ll jogban olyan hibkat elkvetni, melyek ltben veszlyeztetnk. Pldul nem ll jogban idegen rdekeket a nemzeti rdekek fl helyezni, vagy nem ll jogban trtnelmi alkotmnyt idegenbl klcsnztt alaptrvny-gyjtemnnyel felcserlni, mint az 1945 utn megtrtnt.
Mr 1435-ben Zsigmond kirly msodik dekrtumban megtalljuk az els megfogalmazst annak, hogy a trvnyhozi hatalmat a kirly s az orszg rendjei egytt gyakoroljk.
Werbczy trvnyknyvben mr a 3 gy rendelkezik:
„A fejedelem mindazonltal egyedl a maga akaratbl s nknyesen, kivltkppen az isteni s termszeti jogot srt dolgokban s az egsz magyar nemzet rgi szabadsgnak rtalmra semmit sem rendelhet; hanem ssze kell hvnia s megkrdeznie a npet? Ha vajon ennek az ilyen trvnyek tetszenek-e vagy sem? Akik ha igennel felelnek, azontul az ilyen vgzseket trvnyekl tartjuk meg.
4. Tbbnyire pedig, kzs megegyezssel, maga a np is elhatroz valamit, amit a kzjra hasznosnak tl s rsban terjeszti a fejedelem el, krvn, hogy erre nzve neki trvnyt adjon s ha maga a fejedelem az ilyen vgzseket elfogadja s helyben hagyja, akkor az trvnyerre emelkedik s azonnal trvnynek kell tekintennk.”
A Szent Korona tulajdonjoga
Ez rendkvl lnyeges, mivel ennek rtelmben Magyarorszg terletn idegen llampolgr nem brhatott fldtulajdont.
A honosts (idegenek befogadsa) nem a kirly, hanem a Szent Korona jogaihoz tartozott. A gyakorlatban ez azt jelenti, hogy a kirly, ha idegenek akart adomnyozni, akkor az orszggylstl kellett krnie az idegenek honostst, s fel kellett sorolnia az illet szemly Szent Koronnak tett kiemelked szolglatai. Az orszggyls ezek alapjn honfistst elrendel hatrozatot hozott. A megadomnyozandnak nneplyes eskt kellett tennie, s csak ezutn vlt tagjv a Szent Koronnak.
Az esk szvege gy hangzott:
„az orszg trvnyeinek mindenben engedelmeskedni fog, s ennek az orszgnak a szabadsgait tehetsghez kpest meg fogja vdeni, s azok ellen semmit sem fog elkvetni, az orszgbl annak semmi vrt s semmi rszt sem fogja elidegenteni, hanem azon lesz, hogy az elidegentetteket visszaszerezze.” (1550:77.tc.)
De nemcsak a fldtulajdon a Szent Koron, hanem a stratgiai fontossg ipargak (bnya, lelmiszer, energia, honvdelem megfelel sznvonalt biztost ipargak) vagyona is, melyet – errl mr 1439-ben trvny rendelkezik –a kirlynak nincs joga elidegenteni vagy elzlogostani.
Rendkvl lnyeges, hogy a Szentkorona-tan hatlytalanthatatlan, azaz nem tehet semmiss. Ezltal legfbb garancijv vlik a jogfolytonossg helyrelltsnak.
A kzelmltban az 1945 utn rnk knyszertett, 1990 ta is folyamatosan toldott-foldott folyamatosan mdostsra szorul „alkotmny”-nak kinevezett alaptrvnyt a ktharmados Fidesz-KDNP kormny vgre lecserlte. De az ltaluk megalkotott j alkotmnynl ill. alaptrvnynl nem vettk figyelembe, hogy a magyar rdekek rvnyre juttatsa s vdelme rdekben szksg lenne a Szentkorona-tan jogfolytonossgnak helyrelltsra, mert csak az garantlja azokat, kizrva az idegen rdekrvnyestst.
Magyarnak lenni: sorsvllals
Nem biztos, hogy „Magyar, az, aki annak vallja magt.” Magyar az, aki magyarnak vallva magt a magyar nemzet rdekeirt kzd, ldozatot is hoz a hazjrt, ismeri trtnelmnket s kultrnkat, tiszteli s betartja az igazi magyar trvnyeket, egyni rdekeit nem helyezi a nemzet rdekei fl s nem szolgl idegen hatalmakat. Magyarnak lenni, sorsvllals. Ebben vezrl csillagunk a Szent Korona, s annak tana.
A Szent Korona megbecsltsgvel trtnelmnkben semmi sem vetekedhetett. Jelentsge mindig akkor volt a legnagyobb, amikor a magyar nemzet bajban volt, kritikus, sorsdnt trtnelmi helyzetbe kerlt. S ezeken a tragikus helyzeteken a Szent Korona segtsgvel tudtunk rr lenni.
vszzadokon t fogalom magyarok s nem magyarok krben a Szent Korona: megtveszthetetlensge, nagylelksge, szigorsga, s mindaz az eszmeisg, amit kpvisel.
Mirt? Mert a magyar korona: Szent Korona, mivel azt a magyarsg Istentl kapta meghatrozott cllal, zenettel s kldetssel. s ez az gi l Igazsggal van sszefggsben, - mai divatos szhasznlattal egyszeren kozmikus kapcsolatnak neveznk - amit az egyszer magyar ember gy fogalmazott meg: A Szent Koront angyal hozta a magyarok szmra.
A Szent Korona a kirly s a nemzet felett ll.
Ezrt magyar kirly csak az lehetett, akit a Szent Koronval koronztak meg. A magyaroknl a koronzs ms koronval nem helyettesthet, mint ms nemzeteknl. Rgi trtnelmnk szakrlis kirlyainak ezrt mindig a Szent Korona a jogutdja. Szakrlis kirlynak eldeink azokat a kirlyaikat tekintettk, akik Isten akaratnak kzvetti voltak, Hd orszgunk s az g kztt, s szmukra nem a hatalom birtoklsa volt az elsdleges.
A Szent Korona tana hossz kzjogi kzdelmek eredmnyeknt alakult ki. Ennek meghatroz llomsa: 1222. az Aranybulla, melynek XXXI. cikkelye kimondja az ellenllsi jogot, melynek rtelmben a Szent Korona irnti hsg arra is ktelezi a nemessget, hogy szlljon szembe a kirllyal, ha trvnysrtst kvet el.
1387-ben a kirlyvlasztskor, az orszggyls tagjai mr feltteleket szabtak a kirlynak.
Zsigmond kirly pedig egy adomnylevelben elismerte, hogy a Szent Korona a kzjogban a mindenkori kirly flttese. 1440-ben a Szentkorona-eszme meghatroz ereje megersdik, annak ellenre, hogy klfldre csempsztk. Mtys kirly korban mr tartoszlop, visszafordthatatlann vlt ktelez erej kzjogi tan. Az 1486. vi dekrtum 60.tc. biztostja a vrmegyei nkormnyzat kiteljesedst. Ennek rtelmben alispn csak az rintett vrmegye valamely jeles frfija lehet, aki a vrmegye kzgylse eltt tesz eskt. Igazsgos Mtys kirlyunk egyedl ll a magyar trvnyhozsban, mert cltudatosan kzdtt a Szent Korona hatalmnak erstsrt, egyben a kirlyi hatalom gyngtsrt.
A Szent Korona feloldotta a katolikus-protestns ellenttet is, pldul Pzmny Pter s Bethlen Gbor esetben is. Mindkt akkori Magyarorszg ersebb volt, mint a mostani haznk. Ers, a hit, a trvny s a hadsereg ltal. S mindkett a Szent Korona akaratt kpviselte. Pzmny Habsburg kirlya is flte s tisztelte a magyar koront.
Ez a magyar megmarads titka. Aki a nemzet tagjai kzl szembefordul a Szent Koronval, azt kikzstettk. XX. szzadi pldaknt a protestns Horthy Mikls kormnyzv vlasztst emlthetjk 1920-ban. Aminek kvetkeztben Trianon utn letben tudtunk maradni.
A Szent Korona nagy tiszteletnek s elismertsgnek rvendett a nemzetisgek krben is, melyet dokumentumok igazolnak, mert a mindenkori politikai nemzet szmra szabadsgjogokat, mltnyossgot, jogbiztonsgot jelentett. 1918-ig elkpzelhetetlen volt, hogy felels magyar politikus szembe forduljon a Szentkorona-tannal. Ezt Krolyi Mihlyk megtettk, idegen rdekek szolglatba szegdve, elidzve ezzel Trianont.
A magyar korona-eszmei leginkbb az angolok hasonlthat, br az angoloknl nem alakult t kzjogi tann, szerencssebbek lvn trtnelmkben, mivel nem kerltek olyan tragikus, fenyegetett helyzetekbe, mint mi magyarok. Mgis mind a mai napig rzik s rvnyestik.
Mi mirt nem tesszk ugyanezt?! Mirt nem akartk politikusaink, hogy si alkotmnyunkat vigyk magunkkal az EU-ba, mely vdte rdekeinket ellenttben a sztlini rnk knyszertett, idegen, majd toldozgatott, foltozgatott kirestett „alkotmnnyal”, melybl a rendszervltst kveten elsknt a nemzeti tulajdon fogalmt tntettk el!?
1944 mrciustl 1990-ig Magyarorszgon a trvnyes jogalkotst idegen hatalmak megszllsa lehetetlenn tette. Korbban 1687-ben, 1791-ben, 1867-ben s 1920-ban helyrelltottk a jogfolytonossgot. Ezt kellett volna tenni 1990-ben is.
Nagyon fontos lenne, hogy trvnyhozink felismerjk, hogy a Szent Korona s tana a magyar nemzet fennmaradsnak, ltnek alap-biztostka. Br tartalma koronknt vltozott, mindig nvdelmnket szolglta, s azt sugallta, hogy a magyar nemzetnek a legnehezebb helyzetekben mit kell cselekednie.
Orbn va
Szent Lszl Kirly Alaptvny
A Szellemi s erklcsi megjulsrt
|