Cmlap : Fizess, magyar! Jhet a ktelez matrica minden autra, minden ftra |
Fizess, magyar! Jhet a ktelez matrica minden autra, minden ftra
Mlyen belenylna az autsok zsebbe a kormny. A baleseti ad bevezetse s a jvedki ad nvelse mellett valsznleg az tdjak jelents emelkedsnek gondolatval is meg kell bartkozniuk.
A napokban tbb helyen is megjelent a hr, amely arrl szl, hogy a kormny jvre az tdjfizetsi rendszer talaktsn dolgozik. Az egyik elkpzels szerint az sszes jrm-kategriban kiterjeszten a djfizetsi ktelezettsget az orszg valamennyi ftjra. Ezzel prhuzamosan megfeleznk a 3,5 tonnnl kisebbek, vagyis a D1-es kategriba tartozk ves thasznlati djt, melyek tarifja gy hszezer forint lenne.
A terv egy msik vltozata szerint az autplykon megsznnnek a djmentes szakaszok. A kt elkpzelsben egy kzs elem van, mindkett szerint megsznne a jelenlegi ngynapos e-matrica. Aki teht az j szablyok mellett 2012-ben egyetlen balatoni htvge kedvrt hajtana fel az autplyra, knytelen lesz legalbb a tznapos matrict megvltani. Ami ma is drgbb az 1650 forintos ngynapos cmknl – ppen 1100 forinttal.
A Npszabadsg informcija szerint az tletek valjban egy harmadik, sokkal forradalmibb elkpzels elemeit rejtik. A javaslat szerint minden magyar autsnak ktelezv tennk az ves e-matrick megvltst, mgpedig gy, hogy fizetni nemcsak az autplyk, hanem valamennyi t hasznlatrt kellene, mikzben megsznne a ngynapos, a heti s a havi matrica.
Az ves dj ugyan a jelenlegi felre cskkenne, azaz a mostani negyvenezer forint helyett hszezer lenne, gy az idei 19-20 millirddal szemben azonban az autsok hozzjrulsa a matricabevtelekhez sszessgben is 66 millird forintra nne. Az elterjesztst – legalbbis egyelre – a kormny is tl mersznek tartotta, gy az egsz program helyett annak csak egyes rszeit tesztelik a kzvlemnyen.
A kedden kiszivrogtatott javaslat elterjesztsrl szerdn kellett volna dntsnek szletnie. Egyes felttelezsek szerint esetleg a sajthrekre rkez reakcik alapjn. Miutn azonban rdemben sehol nem rtkeltk a lehetsges intzkedst, s mindenki az egyik j elem, a ngynapos matrica megsznsvel foglalkozott, a dnts elmaradt.
Ennek ellenre a terv vilgos. Ha az ves matrica ktelezv ttele 3,5 tonna alatt ma mg nem lehetsges, a kormny egy esetleges direkt drgts mellett burkoltan tovbb emeli az rakat. Az ves thasznlati dj megfelezse ugyanis csak azoknak teszi olcsbb az autzst, akik mr eddig is vettek ilyen cmkt. Vagyis a hivatalos statisztikk szerint elssorban a gpkocsiflottkat zemeltet cgeknek s nagyon kevs magnautsnak.
Az thasznlati djak emelsre azrt van szksg, mert a megtett ttal arnyos autplyadjbl 2013-ban biztosan nem lesz semmi. Mrpedig ez jelents bevtelkiesst okoz a kltsgvetsben, mikzben a kzthlzat fenntartsra Matolcsy Gyrgy nemzetgazdasgi miniszter mr a jv vi bdzsben sem tervezett be egy forintot sem.
A hinyz tzmillirdok elteremtse gy a fejlesztsi trcra s vezetjre, Fellegi Tamsra maradt. Az idn az tpnztr 48 millird forintos autplyadj-bevtelbl s a kltsgvets 40 millirdjbl mkdtetett 30 ezer kilomteres orszgos kzthlzatot jvre kizrlag a matricadjbevteleknek kell eltartaniuk.
A kiterjeszts nem elg
A matrics tdjrendszer kiterjesztse nmagban nem hoz elg bevtelt a kzthlzat finanszrozsnak szorult helyzetben. El kell venni a „csaldi ezstt” is. A kormny ezrt rteszi a kezt az llami Autplya Kezel (AK) Zrt. 30 millird forintos tartalkra, amit a cg mg az M5-s autplyt zemeltet Alfld Koncesszis Autplya (AKA) Zrt. rszleges llami kivsrlsnak idejbl rizget. Ami akr j hr is lehet, hiszen ez a tekintlyes sszeg nem ll tovbb az AK szmljn. A hirtelen tmadt rmt legfeljebb az cskkentheti, hogy a felszabadul pnz nem a pusztul kzutak rendbettelre megy majd el.
A nagyszabs tketcsoportostst a kormny hatrozatval alapozta meg. Eszerint cscscget csinlnak az AK-bl. Az orszg gyorsforgalmi thlzatnak 1343,8 kilomtert kezel trsasgba beolvasztjk a Nemzeti Infrastruktra Fejleszt (NIF) Zrt.-t. A kt cg egyeslsvel ltrejv ris pedig lenyeli a 30 ezer kilomteres orszgos kzthlzatrt felels Magyar Kzt Nonprofit Zrt.-t.
Az llami cgek sszevonsrl felteheten nem a hatkonysgjavts, a szolgltatsi sznvonal emelse vagy ms magasztos gondolatok jegyben dntttek. Erre utal, hogy a kormny hatrozata szerint az AK „szabad pnzeszkzeibl sszesen legfeljebb 30 millird forintot” infrastruktra-fejlesztsi clokra kell felhasznlni. Az viszont, hogy ebbl a keretbl mennyi megy majd el folyamatban s elkszts alatt lv vasti, esetleg autplya-beruhzsokra, s mi marad az elhanyagolt kzthlzatra, az NFM s j gigacgnek dolga lesz.
(Nol nyomn)
|