Mdiaerszak
Tth Tams Mdiaerszak cm knyve br pr ve jelent meg, aktualitsbl egyltaln nem vesztett. A televziban kzvettett erszakos cselekedetek szma folyamatosan n. Akrmilyen furcsa is, de mg a gyermekmsorokban is. Gondoljunk csak a htvgi reggeli matinkra.
Ma Magyarorszgon ltalnos dolog, hogy a gyerekek egyfajta szlptlkknt kapjk a tvt. Ez a knyv mindenki szmra ajnlott, aki felelssget rez a felnvekv nemzedk s sajt gyermekeik irnt. Hiszen a mdia nagyban befolysolja az rtktletet, s a szemlyisg kialakulst. A gyerekek teljesen vdtelenek a manipulcival szemben, egyre nehezebb dntenik, mi a j, s mi a rossz.
Nehz dolga van egy tvt nz gyereknek, hiszen kzismert, hogy mg egy felnttet is milyen knnyen lehet manipullni a mdin keresztl. Fleg a mai vilgban, ahol a biztos, szeretetteljes csaldi httr egyre ritkbbnak szmt, s egyre tbb csaldban elmarad gyerekeknek a tvzsben val korltozsa.
Sokan azt gondoljk, hogy a sok erszakos jelenetet nzett ember felkszlt a valsgban is megtrtnt hasonl esemnyekre. Ez az llts azonban nem llja meg a helyt, mert a pldk az ellenkezjt mutatjk. Milyen jellemz, amikor a sok horrorfilmet nzett fiatal eljul a vrz ember lttn, vagy a krhzas sorozatokat nz nem brja az injekci ltvnyt.
Mennyit s hogyan rt a kpernyn megjelen erszak a lelki vilgukra?
Tth Tams kifejezetten a magyar viszonyokra alkalmazva vizsglja a televzibl, mdibl ml erszak hatsmechanizmust. Az eddig e tmban megjelent szakirodalom lltsait hazai pldk segtsgvel bizonytja, vagy cfolja.
Kutatsa hrom f tzisbl indul ki: a mdiban egyre jobban jelen van az erszak, ez negatv, agresszisztnz hatssal van a gyerekekre, amely azonban megbeszlssel s megfelel felksztssel cskkenthet. Az erszak nzettsgnvel s figyelemfenntart. Taln ennek az zleties, erklcstelennek mondhat gondolkodsmdnak ksznheten a vsrli trsadalom gyermekv val nevelsn, s az erszak bemutatsn tl ms tartalmat nem hordoznak a gyermekmsorok. A mesk kzppontjban ltalban csak a pnz s dicssg elnyerse ll.
Erre van igny - hallhatjuk nemegyszer. De ha nem ezt adnk, akkor az emberek mst nznnek. Azt nzi az ember, amit el raknak. Ha mindenhol reklmoznnak, s risplaktokon hirdetnnek egy termszetfilmet, akkor valsznleg ”megszletne” az igny is r.
Br fontos a kls aktivits, mint pldul a sportols, jtk, de a bels aktivits is elengedhetetlen egy gyermek egszsges felnvekedshez. A bels aktivitsa a mesk, trtnetek folyamatos bels lekpzsben is kibontakozik, azaz a sajt keretei kzt kpzeli el mg a durvnak hangz jeleneteket is, viszont a tv a kialakul bels kpet teljesen lerombolja, s egy kszet, jat nyjt cserbe. Ez az j kp,- amelyet tbb kamerallsbl is lthat-, viszont nem biztos, hogy a gyermek lelknek megfelel, s nem biztos, hogy feldolgozhat. Hiszen mg a felntteknl sem ritka, hogy egy film egyes rszletei csak napok mlva llnak ssze.
Arra a felismersre juthatunk teht, hogy a gyermeknek legjobb, ha 10 ves korig nem nz tvt, s ha igen, akkor is csak szli felgyelet mellett, velk megbeszlve. (Nem ritka, hogy egy gyermekmsor utn kzvetlenl egy 18-as kariks film kvetkezik.) Kpileg a magyar npmesk sorozat pedig a legjobb a gyermeki lelkivilgnak.
Szlkkel s pedaggusokkal ksztett interjkkal, s ms ksrletekkel bizonyosodik be a mdia negatv hatsnak tlslya. Az ez ellen val vdekezsnek, s erre val felksztsnek risi szerepe van a jv generci gondolkodsmdjnak kialakulsban.
|