Haznk trtnelme : A lelkileg is sszetrt nemzetnek kiutat mutatott - 77 vvel ezeltt hunyt el Klebelsberg Kun |
A lelkileg is sszetrt nemzetnek kiutat mutatott - 77 vvel ezeltt hunyt el Klebelsberg Kun
"Mert mibl fakadt mindaz, amit tettem? Egy politika alapmeggyzdsbl, abbl, hogy mostani helyzetnk javulst, sorsunk jobbra fordulst csak attl vrhatjuk, hogy mveldsi tren fajslyosabbak lesznk, s hogy ezt a vilg irnyad nemzetei elismerjk... Lehetsges egy msik alternatva is, amelyre a magyar nemzet nem is mer gondolni, az, hogy kitrlnek bennnket az nll nemzetek sorbl. Ha kultrflnynket elvesztjk, ez be is fog kvetkezni. Ez adta meg nekem a ktsgbeess elszntsgt, hogy kzdjek azrt, hogy a nemzet minl szlesebb rtegeit hassa t az a vgzetszer meggyzds, hogy lenni s mveldni, vagy nem lenni ez nlunk teljesen egyrtelm! Meggyzdses embert el lehet puszttani, de meggyzdstl eltvoltani nem lehet!"
Ekkppen bcszott grf dr. Klebelsberg Kun, a Bethlen-kormny legends kultuszminisztere (1922-1931) a szegedi egyetem professzori kartl 1931. oktber 5-n. Ezerves llamisgunk kiemelked politikusa tzves minisztersge alatt az egyetemes kultrtrtnetben is kiemelked programot valstott meg, tbbek kztt hrom egyetemet, huszonegy klinikt, hrom fiskolt s tezer npiskolt ptett fel, minisztersge utols vben a nemzeti jvedelem 15 szzalkt (!) fordtotta kultrra, oktatsra, tudomnyra. Szent Istvn-i lptk alkotsa zenet a harmadik vezrednek, s irnytl szolglhat napjaink tkeressben.
A kultra nemzetment szerepe
Klebelsberg Kun kldetses ember volt. A vesztes vilghbor s a trianoni tragdia utn katasztroflis helyzetben lv orszg szmra kiutat tallt s mutatott, felismerte a kibontakozs mdjt, a kulturlis ptkezs tjt:
"Mert lehet egy nemzetet szegnny, kolduss tenni, de ha a nemzetben lakoz szellemi s erklcsi erket megtartani s gyaraptani kpesek vagyunk, akkor a nemzet nincs elveszve, s mindent vissza lehet szerezni."
Az eurpai nemzetek karakterolgiai jegyeit tanulmnyozva jutott arra a megllaptsra, hogy a legfontosabb tulajdonsg a mveldsi kpessgre val hajlam. Trtnelmi pldkon keresztl mutatott r, hogy politikai s gazdasgi felemelkedsnket mindig a kulturlis felemelkedsnk elzte meg, buksunk a kultra elhanyagolst kvette: ha a politikai demokrcit nem elzi meg kulturlis demokrcia, akkor annak a hatsa katasztroflis.
Szent Istvn az orszg megszervezse eltt felvette a keresztnysget, Mtys nagyvonal nyugati politikjhoz szksg volt a renesznsz mvszet behozatalra. A magyar mltbl azt olvasta ki, hogy nemzetnk, "a katasztrfk nemzete" a legsttebb helyzetekben is megtallta nmagban a talpra llshoz szksges forrsokat. Ezer v megtantott bennnket, hogy miknt kell a mostoha sorsot trnnk s a katasztrfkat tllni. Vallotta, hogy pesszimista hangulat nemzet nem tud emelkedni. Rendthetetlen optimizmusa tsugrzott krnyezetre. Emelkedsnkhz sok munka, erfeszts s alkotsok kellenek.
"Egszsges nemzetek, mint a visszanyesett fa, a katasztrfk utn ktszeres ervel fejldnek."
Ahhoz, hogy a Nyugat rokonszenvt vissza tudjuk szerezni, a trsg kiemelkeden legmveltebb orszgv kell vlnunk:
"Ne feledjk, hogy a nemzetkzileg ellenrztt s elismert magyar tudomnyos s mvszeti munka a leghatalmasabb eszkze a j rtelemben vett propagandnak!"
Politikai hitvallsa
Klebelsberg politikai hitvallsban a legfontosabb erklcsi elem a jogok s a ktelessgek sszhangja (Tkczki Lszl). A hatalommal brknak, a vagyonosoknak erklcsi ktelessgk, hogy tbbet teljestsenek, a vagyonhoz csak akkor van jogalapjuk. (...)
A tudomnypolitikus
Klebelsberg dolgozott ki elszr haznkban tudomnypolitikai koncepcit s valstott meg kultrdiplomcit. A kutatsok sszehangolt fejlesztsre hozza ltre az Orszgos Termszettudomnyi Tancsot (1934), az anyagi tmogats biztostsra az Orszgos Termszettudomnyi Alapot, a Szchenyi Tudomnyos Trsasg (1927) megalaptsval az zleti vilg befolysos embereit hozta kapcsolatba a tudsokkal, a kutatsok tmogatsra. Az Akadmia politiktl val fggetlensgt s tmogatst trvnnyel biztostotta. Megsokszorozta a kutati llsok szmt: 1913-ban 839 volt, a harmadra zsugorodott orszgban 1926-27-ben 1165. (...) Klebelsberg ta beszlhetnk tudatos s tervszer kutatspolitikrl:
"Azok a nemzetek, amelyeknl nem folyik eredeti kutats, amelyek fiskoli is csak arra szortkoznak, hogy az idegen npek ltal felkutatott igazsgokat tovbb terjesszk, nagy nemzetnek nem nevezhetk. Egy nemzet naggy csak akkor lehet, ha kebelben nll kutats folyik" - rja.
Az egyetempt
Klebelsberg amerikai gyorsasggal pttetett fel hrom egyetemet: a Pozsonybl meneklt pcsit, a Kolozsvrrl meneklt szegedit s a debrecenit, 21 klinikt, tovbb hrom fiskolt: a testnevelsit Budapesten, a szegedit s a soproni erdszetit, valamint a Tihanyi Biolgiai Intzetet.
Az egyetemek felptst mindentt a gyermekklinikkkal kezdte:
"Nincs srgetbb, mint az itteni szlszeti s gyermekklinikkat kipteni, amelyek a gyermekhalandsg s gyermekbetegsgek ellen
veszik fel a harcot... hiszen Magyarorszgon egyenesen megdbbentk
a csecsemhallozsra vonatkoz statisztikai adatok." (...)
Az iskolapt s iskolareformer
A tudomnyok fejlesztse mellett kultrpolitikjnak msik pillre a tudomnyok terjesztse, a npoktats s npmvels:
"Nem npiskola vagy egyetem, hanem npiskola s egyetem" - mondja
Szegeden az egyetem alapkvnek lettelekor 1926. oktber 5-n.
Kultuszminisztersge idejn s irnytsa alatt zajlott le a magyar kzoktats egyik legnagyobb s legsikeresebb reformja az vodtl az egyetemig, a tangyi reformtl az iskolaorvosi rendszer kiptsig, melyek hatsa mg ma is rezhet. Klebelsberg risi npiskola-ptsi programot indtott el az Alfldn, kevesebb mint hrom v alatt 5784 tantermet s 2278 tanti lakst, sszesen 8062 j iskolai objektumot pttetett. (...)
Az iskolaptssel prhuzamosan j, modern, az eurpai reformpedaggiai trekvsek minden pozitvumt rvnyest tantervet vezet be, mert iskolarendszernknek alkalmasnak kell lennie az eurpai mveltsg polgri rtelmisgi kzposztly felnevelsre s kikpzsre (Mszros Istvn). Az 1924. vi XI. trvny biztostja, hogy:
"a tanult vallsos alapon erklcss polgrr nevelje, hazafias
szellemben, ltalnos mveltsghez juttassa". (...)
Vidkfejleszts
Klebelsberg "decentralizcis" kultrpolitikjban a vidk, a Dunntl s klnsen a trktl sokat szenvedett s htrnyos helyzetbe kerlt Alfld elmaradottsgnak mrsklse meghatroz elv volt. Ennek rdekben hozta ltre a vidki egyetemeket is, melyeknek feladatul sznta az Alfld specilis problmival (gyermekhalandsg, tuberkulzis, ntzs, csatornzs, rvizek, kubikoskrds, tulajdonviszonyok, munkanlklisg stb.) val tudomnyos foglalkozst. Ekkor indulnak el a Duna-Tisza-csatorna elmunklatai, melynek megptsvel a magyar bza versenykpessgt lehetne biztostani a nemzetkzi hajzsba val bekapcsoldssal. Szeged lelmezst halastavak ptsvel akarta segteni. A npiskola-ptsi program is az Alfld elmaradottsgt kvnta enyhteni. Ekkor plt a vidki mzeumok, sportplyk s uszodk nagy rsze. Szegeden ptteti meg Kzp-Eurpa legszebb tert, a Dm teret s a Nemzeti Panteont, kezdemnyezsre indulnak el a szabadtri jtkok stb.
A magyar gyermek s a sport minisztere
Klebelsberg letmvnek kzponti eszmnye a gyermek. A gyermek oktatsa, testi s lelki egszsgnek megrzse.
"A magyar anya, aki vilgra hozza az jszlttet s a magyar tuds, aki kutat s tant, ugyanazt a clt szolglja: Magyarorszg feltmadst." (...)
Klebelsberg valstotta meg elszr haznkban a tudatos sportpolitikt s sportdiplomcit, felismerve a sport testi s jellemforml erejn kvl a sportteljestmnyek propagandisztikus rtkt. A testnevels mint kiemelt kormnyzati g a kltsgvetsben kln keretet kap. Ltrehozza a Testnevelsi Fiskolt, a Magyar Olimpiai Bizottsgot, megrendezteti az els testnevelsi kongresszust, megptteti a margitszigeti Nemzeti Sportuszodt, a kzpiskolkban bevezeti a harmadik testnevelsi rt, a kivltsgosok balatoni frdzst demokratizlni akarja. Sportpolitikjnak eredmnye hamarosan megmutatkozott: a berlini olimpin a harmadik helyen vgzett az orszg a nemzetek versenyben. Ettl kezdve ri el a magyar sport mig is tart sikersorozatt.
Hencz Pter - barikd.hu
|