Cmlap : A csendes apokalipszis |
A csendes apokalipszis
Dmitrij Siskin ortodox atya gondolatai 2011-bl, melyek taln most aktulisabbak, mint valaha.
Az v aggodalommal kezddtt, ahogy az rs mondja: rettenetes jelensgek, fldrengsek, zrzavarok, hbork, a tenger pedig „zgott s hborgott”. (v. Lk 21,25) ... Egyszval, mintha szemnk eltt zajlana „a vajds knjainak a kezdete”. (Mk 13,
Mi pedig aggodalommal figyeljk a hreket, trgyaljuk az esemnyeket, megrettennk, s szre sem vesszk, hogyan vlik msok nyomorsga s fjdalma egyre inkbb rszv egy globlis show-msornak. Az apokalipszis tmja mr rgta rsze a szrakoztatiparnak, olyasmiv vlt, ami klnbzik e fontos sz valdi jelentstl. Hiszen az „apokalipszis” sz jelentse: „kinyilatkoztats”, „jelens” – valami olyasmi, amit Isten tr fel szmunkra, hogy rtsnk, hogy kijzanodjunk, szhez trjnk, hogy esznkbe jusson a fldi let igazi clja, hogy megrezzk az Istenhez forduls s az Istennel val egysg szksgessgt.
Az apokalipszis fogalma azonban a mai tmegkultrnkban makacsul a vilgmret katasztrfkhoz s rettenetes esemnyekhez ktdik. Mindannyian hallottunk az ltalnos vilgvge kzeledtnek kls jeleirl. Sokat beszlnk ezekrl. De vannak msfajta, sokkal fontosabb, rejtettebb jelek is. Az r azt mondja, hogy az utols idkben „a gonoszsg megsokasodsa miatt sokakban kihl a szeretet”. (Mt 24,12) Pl apostol hozzteszi – mintha rlunk beszlne –, hogy az emberek tele lesznek mindenfle „gonoszsggal, hitvnysggal, kapzsisggal, ravaszsggal, tele irigysggel, gyilkossggal, vetlkedssel, rmnykodssal, rosszindulattal. Megszlk, rgalmazk, istengyllk, gyalzkodk, fennhjzk, krkedk, agyafrtak, szleik irnt engedetlenek, rtetlenek, hitszegk, lelketlenek s knyrtelenek lesznek.” (Rm 1,29-30)
Ez az igazi csaps, erre kell odafigyelni, ettl kell jobban megijedni, nem a fldrengstl, a szkrtl s a sugrzstl...
A globlis klmavltozs idejben lnk. Nem az idjrsra gondolok, az a meteorolgusok dolga, hanem az emberi termszet katasztroflis megvltozsrl. Valaki ellenvethetn, hogy a bnbeess ta semmi nem vltozott sem az emberben, sem sszessgben az emberisgben. De ez egyltaln nem gy van. Klnben nem lett volna vzzn, sem Szodoma s Gomora – a tmeges s katasztroflis degradci e keser pldi s ezek kvetkezmnyei. Az emberi termszet s a trsadalom sszessgben, a szent atyk kifejezsvel lve, „hajlik a bnre”, s ez korunkban klnsen nyilvnval. A valdi apokalipszis teht csendben s szrevtlenl a szvnkben zajlik, csak mrtke mg nem rte el azt a kritikus pontot, amikor az elemek lngra lobbannak, elgetvn fldnket s tetteinket. Krisztus Lelke egyre inkbb tnik el az letnkbl, hogy helyt tvegye a haszonless, a pragmatizmus, a romlottsg, a kzmbssg s a hatrtalan nimdat egy msfle, rettenetes, stni szelleme. …
Igen, a vilgban mindig jelen volt az aljassg, a kzmbssg, a haszonless. De, hogy mai kifejezssel ljek, ms volt a „sugrzs szintje”. Nem volt ilyen kritikus. Ma pedig nem csak hogy „tlpi az elviselhet hatrrtket”, de „hallosan veszlyes” szintre emelkedett. Olyannyira rettegnk a sugrzstl, annyit beszlnk rla, klnsen most, mikzben szre sem vesszk, hogy a „bn rszecski” letnk levegjben mr rg tlptk a kritikus hatrt.
Mi azonban nem rezzk a veszlyt, mivel nem halljuk a lelkiismeretnk hangjt, ezt az Isten ltal minden emberi llekbe elhelyezett „Geiger-szmllt”. Mindez azrt van gy, mert a folyamatosan s tudatosan elnyomott lelkiismeret hangja elhalkul, elnyomja a bn s a trvnytelen let megszoksa.
Megrettennk a klnfle katasztrfktl, de az r azt mondja: „Ne fljetek azoktl, akik a testet meglik.” A szenvedsek s a hall megtisztt lehet a j llek szmra, a tiszta aranyhoz hasonlv vlik ltaluk s eljut a Mennyek Orszgba. De amikor elvesztjk Krisztus Lelkt, amikor lelknk elveszti a kegyelmet – akkor mr itt a fldn az rk hall elrzetben lnk, s mivel ezt nem rezzk, szvnknek mr nagyon el kellett durvulnia. A szenvedlyek nfeledt kielgtse, az lvezetek, a komfort, a jlt, a brmi ron, a szellemi s erklcsi normk ellenben hajhszott siker, a bnnek val totlis alrendelds, a szenvedlyektl val teljes fggsg kzepette elvesztettk a j, a jttemny ismerett.
A fggsg korunkban mr nem szk krben hasznlt pszichitriai szaksz, hanem trsadalmi diagnzis: nem annyira a hitt elveszt, mint a hitbl fakad errl – letmdja, a hagyomnyok s az erklcsi normk elvesztse miatt – lemond trsadalom diagnzisa. Ma majdnem mindenki hisz, de ez a hit kds s semmire sem ktelez, amolyan „minden eshetsgre” szl. A legszomorbb, hogy ez a hit nem csak nem ll ellent a fggsgek sokasgnak, de olyannyira alkalmazkodik hozzjuk, hogy az embernek ne kelljen semmit sem megvltoztatnia az letben.
Szmtalan „szenvedlyes” hit jn gy ltre: az zletet segt, a vgyakat, hatalomvgyat, lvezetvgyat, ggt kielgt hit. Az olyan, nyilvnvalan pusztt s trsadalmilag veszlyes fggsgek mellett, mint az alkoholizmus, a kbtszer-fggsg, vannak, ha szabad gy kifejeznem, kevsb marginlis fggsgek is, amelyek nem kevsb veszlyesek mind az ember, mind a trsadalom szmra.
A parznasg szenvedlye a szlvihar pusztt erejvel terjed. A „pusztt” szt egyltaln nem tvitt rtelemben hasznlom. Hny csald omlik ssze, hny gyerek marad szl nlkl, megrokkant llekkel, a csaldrl, a frfi s a n kztti viszonyrl alkotott torz kpzetekkel. A gtlsokat nem ismer ifjsg megromlik, valamifle sajtos megszllottsgban puszttja sajt lelkt, nem is fogja fel, hogy idvel knytelen lesz begyjteni sajt rletnek keser gymlcseit. Hiszen a „bn zsoldja a hall”, a llek megbomlsa, s e szellemi trvny hatlyt csak a legmlyebb s legszintbb bnbnat kpes megvltoztatni. E bnbnathoz pedig el is kell jutni.
Vannak fggsgek, amelyekre a mai vilg hatrozottan ernyknt tekint, pedig az orthodox hit szempontjbl nem kevsb puszttk s veszlyesek a llek szmra, mint a „durva” szenvedlyek. ppen a ltszlagos jsguk miatt veszlyesek e szenvedlyek s fggsgek. Veszlyessgk abban ll, hogy meglik a lelket, m nehezebben szlelheten vonjk el azt a szellemi-lelki lettl s szaktjk el Istentl.
Ezen „lthatatlan” szenvedlyek kz tartozik a siker, a jlt utni vgy szenvedlye, amikor az ember letnek legfbb cljv azt tzi ki, hogy trsadalmi sttuszt szerezzen, karriert ptsen, anyagi sikereket s jltet rjen el. Mindezek megszllottsgok, amelyeket a mai trsadalom „egszsges ambciknak” nevez, de a valsgban elvonjk az embert az emberi let valdi clja s rtke megrtstl, s az egyik legveszlyesebb szenvedly – a gg, s annak kvetkezmnyei, az nimdat s a becsvgy – rabjv teszik a lelket. A „legsikeresebb” ember lehet egyttal lelki halott is, mghozz ppen sajt sikeressge s nelgltsge kvetkeztben; meghalhat a Mennyek Orszga szmra, s egsz lett sajt egja szolglatban tltheti. Az ilyen ember gyakran kptelenn vlik arra, hogy meglssa a bnt s megbnja azt – ez pedig a szellemi-lelki hall egyik legfbb mutatja.
Pldkat hoztam a kzeli hozztartozk irnti megdbbent lelketlensgre. De van egy ezzel ellenttes „lelki szenvedly”, amely szrevtlenl puszttja emberek milliit. A „meglhets gondjairl” beszlek, amelyekkel a megkeresztelt emberek abszolt tbbsge igazolja a tudatos keresztny letnek hinyt.
Az r gy beszl: „Vigyzzatok magatokra, nehogy szvetek elnehezedjk mmortl, rszegsgtl vagy a meglhets gondjaitl.” (Lk 21,34) Milyen furcsa: Krisztus egy ilyen termszetesnek s pozitvnak tn dolgot, mint a meglhetsrl val gondoskods, a falnksg s a rszegeskeds hallos bneivel egytt emlti. Mirt? Azrt, mert a meglhets vgtelen gondjai kzepette kpes az ember a leginkbb elfelejtkezni Istenrl, a lelkrl, st mg a lelkiismeretrl is, s a csaldrl s szeretteirl val gondoskods leplvel kpes akr a legszgyenteljesebb bnket, a haszonlesst, a csalst, a lopst, az istentelensget stb. takargatni. Ez teht e „csendes szenvedly” legfbb veszlye.
Az ktsgtelen, hogy a lelket szrevtlenl puszttja. Egy megkeseredett alkoholista vagy elhzott falnk knnyebben kpes tudatostani bnssgt, s megbnni azt, mint egy „gondoskod csaldszeret”, aki a legrondbb bnket is kpes „magasabbrend clokkal” igazolni. Szrny kimondani, de a csald, az let gondjaival val trds szintn blvnny vlhatnak, s a pusztulsba vezethetik az embert. Ezrt mondja az r: „Aki jobban szereti apjt vagy anyjt, mint engem, az nem mlt hozzm; aki jobban szereti fit vagy lenyt, mint engem, az nem mlt hozzm.” (Mt 10,37)
A csald irnti szeretet, a munka s a szakmai elrehalads, a pnzkereset – mindezek j s helyes dolgok, de csak akkor, ha az ember kzben nem felejtkezik el legfontosabb hivatsrl: hogy Istennel sszhangban ljen. Az igazi csaldszeret ember gondolatait, szavait s cselekedeteit nem e beteg vilg elkpzelseihez s vlekedseihez mri, hanem Isten trvnyhez. Ez az egyetlen alapja a teljes rtk, rmteli, egszsges s szabad letnek.
Az rs azt mondja: „Az r pedig a Llek, s ahol az r Lelke, ott a szabadsg.” (2 Kor 3,17) Ez teht a valdi szabadsg formulja, amelyet szvnkbe kell vsnnk, hogy az let sszetettsgben s bonyolultsgban mindenekeltt azon igyekezznk, hogy Krisztus Lelknek rszesei maradjunk, hogy letnket a keresztny hitnk vezrelje. Br ez a viselkeds, ez az letmd ellenttes lehet a mai trsadalomban elfogadott normkkal, st jabb problmkat gerjeszthet az ember letben, vgs soron mgis az ember nyer – a valdi szabadsg, az isteni igazsghoz, szpsghez, szeretethez val tartozs szabadsga elnyersvel. Ezek egyltaln nem elvont, absztrakt fogalmak, hanem a legvaldibb realits, s egsz letnk e realitshoz val viszony alakulsban zajlik.
Amikor valamilyen katasztrfa trtnik, a trsadalomban mindenfle ellenrzsek, monitorizlsok, tesztelsek kezddnek. Az emberek igyekeznek biztostani, hogy elkerljk a csapsokat. Ez teljesen termszetes. De mirt hagyjuk figyelmen kvl Annak a tancst, aki valsgosan tudja, hogy hogyan kerlhetjk el e csapsokat?!
„Virrasszatok s imdkozzatok” – mondja az r. (Mk 14,38) Virrasztani annyit jelent, hogy nem engednk a korszellem csbtsnak, hanem igyeksznk Isten trvnyei szerint lni, beszlni s cselekedni az szntelen jelenltnek alzatos tudatban.
Imdkozni pedig nem azt jelenti, hogy bizonyos mennyisg szt, mondatot elolvasunk, hanem hogy l szvvel, lelknk fjdalmval, remnysggel s hittel fordulunk az l s mindenhat Istenhez.
Aggaszt hrek rkeznek a Felkel Nap Orszgbl. Eszembe jut, hogy Fukuszima jelentse: „a boldogsg szigete”. Lehet, hogy az elmlt hetek rettenetes tragdija – mg egy figyelmeztets a szmunkra, hogy a hit nlkli boldogsg olyan, mint a homokra ptett hz. A technolgiai paradicsom pillanatok alatt pokoll vltozhat. Egyszeren azrt, mert a valdi boldogsg: az Istennel val sszhang.
2011. prilis 1.
(Pravoslavie.ru, Hagyomnyh katolikusok honlapja)
|