Cmlap : Bogr Lszl: Pnzfegyverkezs |
Bogr Lszl: Pnzfegyverkezs
Az utbbi vek s klnsen az elmlt hnapok sokszor mr-mr apokaliptikus hangulat globlis vlsgrvnyei a pnzt minden eddig elkpzelhetnl fontosabb „fszereplv” avattk. rdemes lenne teht kicsit eltprengeni azon, hogy mi is az a „valami”, ami – pontosabban a legtbbnk szmra: aminek hinya – olyan brutlisan nyomult be az emberi ltezs legintimebb terbe.
Elszr azt kell rgztennk, hogy a pnz valjban „mdium”, s arra szolgl, hogy kzvettse az emberi trsadalmakban zajl, az idk folyamn egyre komplexebb vl anyagi cserefolyamatokat. Ez azonban csak a pnz technikai, trgyi felszne. Az idk kezdetn a pnz ontolgiai mlyszerkezetben valjban egy dnt fontossg szakrlis funkci lakozott. Ez arra szolglt, hogy segtsgvel szimbolikusan megjelenthet legyen a kzssgnek az emberi teljestmnyekre vonatkoz rtktlete. A tradicionalits ltmdjnak szakrlis pnze teht azt tette mindenki szmra egyrtelmv, hogy aki rendelkezik vele, az olyan anyagi s/vagy szimbolikus teljestmnyt nyjtott, amelyet a kzssg ezzel a „jelvnnyel” kvn elismerni. Nem vletlen, hogy az els aranypnzeken is mr ott volt a szakrlis rend fldi helytartjnak, az uralkodnak a kpmsa, hogy gy mltsggal ruhzza fel azt, aki az uralkod jelvnyt felmutatja. Vagyis ekkor mg a pnzbe vetett teljes s felttlen bizalom elvlaszthatatlan volt a pnz fizikai testtl. Mindebbl logikusan kvetkezett, hogy a pnz magntulajdona rtelmezhetetlen volt, hiszen ez a kzssg rtktletnek jelzsre szolglt, amely funkcit nem lehetett a kzssgtl elvonni, elidegenteni. A szakrlis arisztokrcinak jra s jra tanjelt kellett adnia annak, hogy mltn hordozza az uralkod jelvnyt, s ha mltatlann vlt, akkor akr f- s jszgvesztsre is tlhettk, vagyis a pnzvagyona mit sem rt tbb, ha mr nem volt kpes arra a teljestmnyre, amelyet a pnz mint kzvett jelzett. rtelmezhetetlen volt a pnz magnfelhalmozsa is, mert azt csak „Isten szerinti” clokra, vagyis a szakrlis kzssg plsre lehetett felhasznlni, amivel szemben semmifle „magn” cl nem volt elkpzelhet.
Hasonlan rtelmezhetetlen volt a pnz klcsnzse s a kamatszeds is. A kamat ugyanis maga a deszakralizlt abszurdits, hiszen exponencilis nvekedst felttelez, illetve provokl ki. Az gy kierszakolt kamat exponencialitsa azonban az letet elpusztt rkos burjnzssal azonos, s az erre irnyul trekvs szlte a profitot is.
Az immr nem szakrlis ltkonstrukci lnyege, hogy brmilyen tevkenysg „szabadd” vlik, gy azok is, amelyek sokkal tbb krt tesznek a ltezsben, mint amennyi hasznot hoznak. Ezt a kollektv ngyilkossgot elrejti az aktus, amely lehetv teszi, hogy trben s idben mshol halmozdjanak fel a hasznok s a krok (kltsgek), s a hamis rtelmezsi ketrecbe zrt alvetettekkel elhitetik, hogy ha „iparkodnak”, akkor majd nekik is jut a haszonbl, ha pedig mgsem, akkor ez kzenfekv bizonytk arra, hogy nyomorsgukat csakis sajt maguknak ksznhetik. Az jtestamentum pldzata arrl, hogy Jzus korbccsal zi ki a templombl a pnzvltkat s a kereskedket, arra utal, hogy a tradicionlis szakralits idvel minden emberi kzssgben elvesztette az ellenrzst a deszakralizld kereskedelmi- s pnzhatalom felett. gy jutunk el a 16. szzad kritikus elgazsi pontjig, amikor a katolikus egyhz maga llt a deszakralizcis pusztts lre, amikor a bcscdulval ltrehozta a „megbocstsipari mvek” bizniszt. Majd a mr meghastott egyhz msik gn Klvin, knyszersgbl ugyan, de mgiscsak legitimlta az zleti cl kamatszedst, s ezzel megnylt az t, hogy a protestns etika a „kapitalizmus szellemt” (Max Weber) kiszabadtsa a palackbl.
Ezzel a folyamattal a pnz is radiklisan talakult, s a deszakralizci fegyverv vlt. Immr arra szolgl, hogy segtsgvel a teremts inverze kialakuljon. Isten a semmibl teremt valamit, a kapitalizmus globlis pnzhatalmi rendszere viszont a valamibl teremt semmit, tntet el mindent, „pnzt teremt” – ami azt jelenti, hogy megellegezi a jv exponencilisan nvekv profitjait.
Ezek azonban nemcsak a jelenben nem lteznek, hanem a jvben sem fognak, mert a ltezs a szakrlis egyenslyra pl, s nem a folyamatos exponencilis nvekedsre. Az emberek egyre nagyobb rszt tudjk rvenni arra, hogy valsgos munkjukkal megszerzett megtakartsaikat a tzsdken, befektetsi alapokon keresztl a vgzetesen hamis exponencilis dlibboknak a kergetsre ldozzk. s amikor ezt a pnzt pontosan kiszmthat mdon elvesztik, akkor a vals ldozataik vlnak semmiv, addig felhalmozott vagyonuk pedig szimbolikus ron a rendszer hatalmi magjnak haszonlvezihez kerl. Magyarorszg, „hla” cinikus kollaborns elitjeinek, a htkznapi njrateremtsnek kereteit jelent valamennyi funkci felett gy vesztette el az ellenrzst.
A pnzgyi, banki, biztostsi, energetikai, hrkzlsi, tvkzlsi, informatikai s mdiaszolgltatsok, a kzmhlzatok, a kereskedelem, az lelmiszert s gygyszert elllt s forgalmaz rendszerek mind-mind idegen rdekeket szolgl hlzatok kezben vannak, s brmikor szembefordthatk a magyar trsadalommal. A globlis hatalmi rendszer pnzfegyverei most mr ltben fenyegetik a magyar trsadalmat, gy megmaradsunk egyetlen eslyt csak a teljes szembeforduls jelentheti.
Bogr Lszl
(Magyar Hrlap)
|